Selasa

Poco-poco


Poco-poco, korang pernah dengar kan.. Tarian ni dah semakin popular kat malaysia nie, sampai ada yang menarikannya di merata-rata tempat. Tarian ini juga nampak mudah untuk dipraktikkan. Tahu tak korang... dari mana asalnya tarian poco poco nie? Tarian nie barasal dari Indonesia.

Tarian ini juga merupakan tarian tradisi bagi keturunan asli Minahasa di kepulauan timur Indonesia. Namun pada hari ini Poco-poco menjadi semakin popular di kalangan masyarakat kerana ada yang mempraktikkannya sebagai senaman aerobik kerana pergerakan yang mudah dan bersahaja. Beberapa hari yang lepas Ezad ada merakamkan sedikit tarian Poco-poco, semasa di Plaza Larkin Sentral JB.


 


Walaubagaimanapun banyak kontroversi Poco-poco sejak akhir-akhir nie. Ada yang menyatakan tarian ini sebenarnya berasal dari Filipina bukan Indonesia malah ia juga ditarikan oleh masyarakat beragama Kristian ketika upacara sembahyang mingguan mereka. Dan cara tarian Poco-poco yang melakukan pergerakan langkah yang berbentuk "t" juga menjadi penguat bagi andaian mereka tentang kontroversi ini, serta ada juga yang hendak menjatuhkan status tarian ini kepada haram seperti mana yang pernah dilakukan terhadap "Senaman Yoga" yang dikatakan mempunyai unsur-unsur hindu yang mampu menyesatkan akidah seorang Islam.


Bagi Ezad semua ni mengarut lah, Sebab segalanya bergantung kepada kehendak dan niat individu untuk melakukan sesuatu. Jangan lah menjadi orang yang kolot dan cetek pemikiran dan mudah membuat Undang, Fatwa dengan hanya mendengar suara segelintir masyarakat yang tak terbuka pemikiran mereka. Apepun bagi Ezad Tarian Poco-poco memang unik dan boleh dipraktikkan sebagai senaman Aerobik, dan juga adalah lebih baik dari senaman Aerobik yang dipraktikkan di Barat dengan pergerakkan terkangkang-kangkang yang terang-terang memang tidak sopan kalau dipraktikkan oleh golongan wanita muslimah.. Korang fikirlah sendiri... Achtung!!!

0 komen & pendapat:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Premium Blogger Themes | Bluehost Review