Jumaat

Kronikal Filem Melayu...


Salam sumer... Ehem... Lebih kurang 10 tahun dah Ezad jadikan tabiat menonton wayang ni sebagai hobi... Dalam 10 tahun ni juga macam-macam genre filem dah Ezad tonton. Filem melayu adalah diantara filem yang Ezad tonton, dalam masa yang sama Ezad akan buat penilaian diantara filem-filem tersebut.

Lagi-lagi dalam tahun 2000 hingga 2011 filem melayu semakin banyak bagai cendawan tumbuh. dari semua genre, diantaranya ialah Cinta, aksi, Seram, Komedi, dan sekarang ni ade Komedi Seram pulak... Tapi yang menjadikan Ezad agak kurang minat menonton filem kita sebab kebanyakkannya masih ditakuk lama.... Apa yang Ezad maksudkan ialah dari teknik pengambaran, aksi yang dipaparkan, jalan cerita yang agak membosankan, seperti klimaks yang tidak langsung mendatangkan apa-apa reaksi pada penonton, dan kesudahan yang agak manyakitkan juga, selalu menjadikan filem melayu agak mengjengkelkan. 

Tapi bukan semua filem melayu yang Ezad maksudkan.. hanya  separuh, yang mungkin disebabkan skrip yang ditulis memang tak best langsung.. atau pengarah yang kurang hebat, atau mungkin juga penerbit yang kekurangan bajet untuk membuat pengambaran yang melibatkan modal yang agak besar, tapi inginkan pulangan yang besar. Seperti dalam tahun-tahun 2000 dan seterusnya banyak filem yang hanya bermodalkan pelakon ternama dan modal-modal lawak, yang  menjadi tunjang filem untuk manjadikan filem tersebut menarik. Bak kata David Teo "ini taun r, kita ala manyak flem...." Dia ni lah diantara penerbit yang tak lekang dalam industri filem melayu kita. Filem yang yang diterbitkan tak macam banyak pulak.. Tapi adakah filem-filem tue berkualiti? atau hanya suam-suam kuku? atau, langsung tiada kualiti?. Penilaian di tangan anda sendiri.

Tapi orang macam David nie boleh membuka mata bagi penerbit lain, supaya berlumba-lumba untuk menerbit filem. Secara tak langsung wayang kita tak lekang dek filem kita. Taklah asyik filem barat jer yang ada kat wayang.

Soal pengarah bagi Ezad pulak ada juga yang bagus dan kurang bagus... ada pengarah yang macam syok sendiri jer.. dan ada pengarah yang memang memiliki kebolehan mengarah yang amat baik. Kalau dulu Aziz M. Osman ni memang diantara pengarah yang hebat lah sebab dengan idea pengarahan yang amat unik tapi sekarang nie die dah kurang mengarah filem. Yang menjadi tarikan Ezad sekarang ni adalah Filem yang diarahkan oleh Yusri Abg Halim tak kurang juga Edry Abd Halim, dimana filem yang diarahkan mereka adalah juga hasil penerbitan mereka sendiri iaitu "KRU Studios" dan kebanyakan filem yang diarahkan mereka agak luar biasa dari filem-filem melayu lain. Genre filem yang ditunjukkan agak berbeza dan dapat membuka mata bagi penerbit dan pengarah lain dalam industri filem melayu yang masih takut-takut untuk memulakan sesuatu yang baru. Dimana filem yang diterbitkan KRU ini juga kita dapat menandingi filem barat, jika tidak sekalipun ia cukup dapat bersaing dengan filem barat.

Disebabkan pemikiran orang melayu yang kebanyakkannya sudah dibanjiri oleh segalanya yang datang dari barat, tidak dapat dinafikan filem barat juga telah banyak mempengaruhi orang melayu, dengan aksi yang dipaparkan, jalan cerita yang menarik serta meninggalkan kesan, pengambaram yang agak luarbiasa, dimana teknik-teknik CGI diterapkan dalam sesebuah filem yang secara tak langsung menjadikan filem yang ditonton tue menarik.

Syabas lah kepada KRU Studios yang telah menghasilkan filem-filem yang agak pelik bagi pengarah-pengarah tempatan, tetapi dapat membuka mata yang filem kita juga setanding Hollywood malah lebih hebat dari Bollywood. Sikap berani dan mendahului juga dapat menjadi tunjang untuk filem kita lebih berkembang maju, supaya tidak lagi berada ditakuk lama.


Filem melayu terbaru yang patut kita ramai-ramai pergi tengok wayang pada 10 Mac ni, Hikayat merong Mahawangsa diantara filem melayu terhebat Ezad rasa, tengok trailer dah gempak semacam, sekali pandang macam ada babak dalam Lord of the Ring, Narnia semua... Ezad percaya filem ni memang menarik lagi-lagi teknik CGI dan latar belakang serta corak pengambaran yang memang berbeza dari filem-filem tempatan yang lain, dapat menjanjikan kepuasan rasanya, fuh... Filem yang macam nilah, yang mugkin ditunggu-tunggu oleh orang kita kot... 

Korang pandai-pandai lah menilai sendiri eh... " Hidup Filem Melayu" / " Wayang kita filem kita".

Reaksi korang:

0 komen & pendapat:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Premium Blogger Themes | Bluehost Review