Jumaat

Maulud?? Valent?? Hoh.. Awal muharam??

Salam... semua. Hari ni Ezad hanya nak kongsi pasal masalah yang dihadapai oleh orang melayu, yang majoritinya beragama islam. Baru-baru ni korang sedar tak yang Maulidur Rasul baru sahaja kita sambut, atau yang korang perasaan hanya hari "Valentine day"

Bukan apa, Ezad rasa sedih bila hari-hari penting bagi umat Islam tak diambil kisah. Lagi-lagi orang melayu kita sendiri yang beragama Islam, majoritinya dari golongan anak-anak muda. Mana tak nya.. Bila 14 feb jer sibuk semua pergi beli bunga nak dihadiahkan pada pasangan masing-masing sebagai tanda kasih sayang, cinta dan sebagainya.

Sebenarnya kalau nak hadiahkan bunga untuk pasangan tak perlulah nak tunggu hari Valentine Day ni.. Sebab bagi pandangan Ezad, bila kita memberi bunga ker ape-ape jelah sebagai tanda kasih sayang pada pasangan kita pada hari Valentine ini.. secara tak langsung kita seperti telah meniru gaya serta cara yang dipraktikkan oleh orang kafir dimana "VALENTINE DAY" ini sendiri mempunyai sejarah nya yang tersendiri, yang sama sekali boleh memesongkan akidah kita sebagai seorang muslim.

Difahamkan Hari Valentine ini adalah hari bagi memperingati seorang paderi yang digelar Valentine, dan telah dihukum mati oleh pemerintah rome atas sebab tertentu (kalau korang nak lebih detail boleh lah korang google sendiri "the history of Valentine Day") Dan semasa tempoh paderi ini dipenjarakan ramai fanatik-fanatik beliau melawat beliau dengan menghadiahkan kuntuman bunga sebagai tanda menyokong perjuangannya. Dan dipercayai juga Paderi tersebut telah dihukum mati pada 14 FEB 270 AD. Namun terdapat berbagai cerita mengenai Valentine Day ini, dipercayai terdapat 3 cerita berbeza mengenai Valentine, walau bagaimanapun ketiga-tiga cerita tersebut mengisahkan pejuang-pejuang Rome, Kristian yang terang bertentangan dengan ajaran Islam. Jadi hakikatnya hari Valentine ini adalah sempena memperingati pejuang kafir yang terkorban.

Jadi macam mana, korang masih lagi nak sambut Hari Valentine Day? Bukan apa, seperti baru-baru ni, Maulidur Rasul baru jer lepas kan.. adalah lebih baik kita sambut hari Jadi Nabi Muhammmad S.A.W ini.. Dengan iringan selawat keatas beliau. sebab beliau adalah pejuang yang memang dikenali seluruh umat manusia, dan ramai yang mengagumi perjuangan beliau, bukan sahaja dari pandangan agama, malah politik, ekonomi dan macam-macam lagi lah yang banyak dijadikan petunjuk dan rujukan bagi umat manusia.


Dan Ezad juga nak ingatkan kepada semua umat islam, supaya ingatkan sesama sendiri tentang hari keputeraan Nabi Muhammad S.A.W ini semoga kita semua peka, ingat dan sedar tentang hari Maulud ni.. Bukan Valentine!!!!.. Ni pulak ada, bila ditanya esok hari apa ek?? Dengan sombong dan bongkak jawab Awal muharam... (tengkorak kau!!!) Astaghfirullahalazim... Entah lah apa nak jadi.. Si Valentine yang tak pasal-pasal tu ingat... Hari Lahir Nabi Muhammad pun tak ingat.. Jadi dari sekarang marilah kita saling ingat-mengingati.

Kesimpulannya tak perlu lah Sambut Valentine eh.. walaupun tanpa niat, tapi cukup sekadar meniru tradisi yang telah dipraktikkan oleh orang kafir ini, boleh menggongcang akidah dan iman sebagai seorang Islam.

0 komen & pendapat:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Premium Blogger Themes | Bluehost Review