Sabtu

Bodoh!! Bodoh??

Tiba-tiba je..Ezad nak bercerita pasal "bodoh". Bukan apa, dalam hari-hari korang lalui hidup berapa kali korang kena bodoh.. tak kira r, korang kena bodoh macam kena kencing (tipu), atau kena maki bodoh dengan member, mak, bapak, sedara, sepupu, bos atau sesiapa r. Kekadang Ezad pun pernah gak. Mungkin korang tak perasan benda ni selalu terjadi kat korang, tapi bila terkena kat Ezad, Ezad rasa tak senang. Terfikir apa orang tu dah cukup pandai nak membodohkan orang lain.

Bagi Ezad tak kira r orang yang melafazkan ayat "bodoh" tu, orang kaya, dato', menteri, majistret, yang penting dia lafazkan ayat tu sesame manusia yang ada jiwa nurani yang boleh faham ayat tu memang terlalu kasar untuk ditujukan sesame kite. Kekadang sebab ayat bodoh ni juga boleh menjadi tunjang pada pergaduhan.


Yang Ezad kesian pulak ada r insan ni yang ezad kenal selalu kena bodoh, tapi dia buat tak tau je. Mungkin dia sabar, atau die ni memang bodoh. kenapa ezad cakap macam tu? Sebab dia tak bertindak!!. Dalam kes ni bukan Ezad suruh dia pukul ke orang yang cakap die bodoh, tapi sekadar bertanya balik apa silap yang boleh di betulkan. Ezad pernah bertanya gak kat dia apa perasaan dia? tapi dia buat bodoh je.. (hua..hua.. kan dah kena bodoh).


Tapi setelah Ezad fikirkan ape yang terbaik ialah :

- Jangan cakap orang bodoh (Sebab apa kite ni dah cukup pandai ke)

- Jangan buat bodoh (Kalau dah kena bodoh)


Habis nak buat dengan ayat "bodoh" yang dah wujud :

- Buat bodoh je r (nak wat cam ne takkan nak buang kewujudannya dari bahasa melayu)

Sekarang korang fikirlah sendiri yang terbaik, untuk mengelakkan dari kena bodoh!! atau pun korang memang tak kisah, sebab dah biasa.

Reaksi korang:

3 komen & pendapat:

brabuz berkata...

kalo aku kene bodoh aku lempang mamat tu laju2.. peduli apa aku.... xkn nak biar je.. maruah harus dijage...

Tanpa Nama berkata...

kalau aku kene bodoh... sabo je... mengucap je... agak2 xleh tahan .. belah... ko tgk 5 hari dia jd bodoh nye... kuasa tuhan kt xtahu kan!!

Tanpa Nama berkata...

bodoh??? kalau orang dah biase. . . . . . . .relax jerk.....kalau aku kene bodoh !!em memang nak kene backhand.mulut orang x leh tutup baik jantan baik betine!hehehe

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Premium Blogger Themes | Bluehost Review