Khamis

Mat karpet dan Mangsanya



Salam... Hurm.. macam biasa lah Ezad akan online dan cari berita yang boleh dibaca dan menarik.. Tapi kali ni berita yang paling menarik ezad terbaca Kisah "Si penjual karpet dan Anak pembeli karpet" hehehe... Cerita ni bermula bila mak si pembeli karpet nie ada beli karpet dengan mat karpet lah yang juga warga pakistan, alah korang semua pun maklum lah... biasa nya korang panggil "bangla karpet", alah.. yang naik moto. Lepas tu, karpet sebesar-besar tidak dia orang ikat kat belakang, diusung sana sini, jalan rumah ke rumah, jual karpet, "usha" makcik-makcik dan orang yang memang mudah terpedaya. Walaupun harga yang ditawarkan memang mahal tapi dengan sistem bayaran secara ansuran, "boleh hutang" cukup memperdayakan pembeli, yang majoritinya orang melayu. ishk ishk.....

Bukan apa, artikel yang ezad baca ni mengenai si pembeli karpet ni dipercayai tak dapat nak melangsaikan hutang karpet yang dibeli lebih kurang 2 tahun lalu yang kini hutang mencecah RM 3000. Fuh mahal nya?.. Karpet terbang ker?..

Yang menjadi mangsa pula, ialah anak si pembeli karpet ni(Perempuan), yang terpaksa dikahwinkan dengan mat karpet ni untuk melangsaikan hutang karpet yang tertangguh sekian lama.. Ishk.. apa punya manusia lah.. Yang anak ni pula terpaksa turutkan, demi manjaga keselamatan keluarga dari gangguan penjual karpet yang asyik meminta hutang. Dipercayai juga ramai yang dah jadi mangsa kat malaysia ni.. kena kahwin dengan mat karpet untuk langsaikan hutang karpet. Dan akhirnya ditinggalkan tanpa apa-apa berita.

Bukan apa, meluat pula ezad dengar cerita macam ni, apa dah tidak ada cara dan alternatif lain ker dari menggadaikan anak kepada mat karpet demi melangsaikan hutang karpet. Yelah kalau dah rasa nak beli karpet sangat beli lah kat tempat-tempat yang lebih terjamin yang boleh berhutang. Paling tidak mungkin karpet kena sita kalau tak bayar, lebih baik dari menggadaikan anak. Atau tidak payahlah berhutang hanya untuk segulung karpet, lebih baik beli secara tunai, kalau tidak mampu, lebih baik simpan duit, kalau dah cukup baru beli.. ok.. Korang cube renung-renungkan.. apa yang berlaku ni, memang sesuatu yang bodoh dan amat memalukan.

Reaksi korang:

0 komen & pendapat:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Premium Blogger Themes | Bluehost Review